Lestadiolainen ehkäisykielto - erään äidin matka lain alta armon alle
Kasvoin isossa perheessä.
Lapsuudenkokemukset ovat pääasiassa positiiviset – koin ison
perheen rikkaudeksi, enkä joutunut kuormitetuksi suurella määrällä
kotitöitä vanhempien opiskeluun
kannustavan ilmapiirin vuoksi.
En muista äitini valittaneen, äiti oli nöyrä ja hurskas ja otti
vastaan elämän sellaisena kuin se oli. Tosin vasta myöhemmin
äitinikin pystyi jäsentämään ajatuksiaan ja
vanhemmuuden
kokemuksiaan oikeisiin mittasuhteisiin.
Myönteisten
lapsuudenkokemusten myötä halusin jonakin päivänä olla sellainen
rakastava äiti, joka ottaisi kaikki annettavat lapset vastaan, joka
rakastaisi heitä kaikkia, ja joka auttaisi lapsia kunnioittamaan
toisiaan. Se tuntui niin jalolta ajatukselta, että sitä halusin,
vaikka toki ammattiin kouluttautuminen ja työssä toimiminenkin oli
minulle itsestään selvää.
Nuorena aikuisena minua loukkasi
ajatus ehkäisystä. Miten joku saattoi olla haluamatta paljon
lapsia? Herrahan tietää jokaisen jaksamisen - eikö se ole valtavan
itsekästä, laskelmoida lasten määrää? Jumala on elämän ja
kuoleman Herra, hän tietää minkä verran lapsia kullekin perheelle
kuuluu. Yksinkertaista, kaunista.
Läheisteni perheellistyessä
kuulin ensimmäisiä kertoja äidin väsymisen tunteesta. En osannut
hyväksyä sitä, koska lähestyin asiaa omien positiivisten
lapsuudenkokemusteni kautta. Läheiseni pitäisi vain ryhdistäytyä
ja olla ahkerampi sekä vaatia puolisoltaan vähemmän - ajattelin
että hän kyllä pystyisi jos haluaisi. Läheiseni valitti
perheenäidin osaan liittyvää väsymystä – mutta minä en
osannut tulkita väsymystä oikein eikä läheiseni väsymyksen tunne
estänyt perheellistymisen eikä suurperheen haaveilua lainkaan. Niin
vahvasti elin myönteisessä lapsuudenkokemuksessani sekä
uskonnollisen taustayhteisön ajatusmaailmassa jossa Herra antaa myös
terveyden ja jaksamisen.
Vihdoin perheellistyin. Sain
ensimmäisen lapseni, ja rauhanyhdistyksen imetyshuoneella
yhteenkuuluvuuden tunne yhteisööni tuntui voimakkaammalta kuin
koskaan.
Ensimmäinen lapseni oli helppo. En tiennyt
väsymisestä tai parisuhdeongelmista. Oli helppo luottaa Jumalan
johdatukseen, olinhan saanut mitä halusin. Nuorena perheenä
ryhdyimme oitis toteuttamaan tavoitteita, joiden puitteissa saisimme
kasvavaa perhettäkin huollettua, muun muassa rakentamista työn
ohessa sekä aikaista työhön paluuta äitiysvapaalta työhönpaluun
ollessa vielä mahdollista.
Saimme lisää lapsia. Runsaiden
arkisten tavoitteiden lisäksi elämäämme varjostivat lasten
sairaudet ja koliikki, levon puute, alituinen kiire ja kodin
sotkuisuus. Lisäksi huomasin että koin kotona huonommuuden tunnetta
sillä koin että vahvuuteni olivat aivan muualla kuin kotitöissä -
kaipasin ajatukselleni sijaa, tarvitsin työtäni voidakseni hyvin.
Masennuin, uuvuin. Hakeuduin terveydenhuollon piiriin. Julkisesta
terveydenhuollosta sain luvan masennukselleni ja uupumukselleni; ne
olivat yksinkertaisesti merkkejä siitä etteivät terveyttä
ylläpitävät peruselementit olleet kunnossa – en saanut
riittävästi lepoa, liikuntaa, omaa aikaa, parisuhdeaikaa, saatika
sitten koko perheen yhteistä aikaa. Olin elämäni suhteuttamisesta
kiitollinen julkiselle terveydenhuollolle enkä tarvinnut terapiaa
sillä tiesin mistä masennukseni johtui. Mutta sisälläni soi kaksi
ääntä: kuuntele itseäsi ja henkistä terveyttäsi sekä omia
vahvuuksiasi, ja toisaalta – kuuntele seurakuntaa ja usko
terveytesi Herran huomaan, nöyrry osaasi ja opi äitiyteen. Mutta
millä voin
luottaa Herran huolenpitoon kun olin nyt masentunut ja
raskauden jälkeisen masennuksen uusimisen todennäköisyys oli hyvin
korkea?
Halusin tehdä parhaani saavuttaakseni tasapainon oman
terveyden ja haaveeni sekä uskoni välillä. Yritin sopeutua
tehtävääni ja lääkittynä uskoinkin parempaan huomiseen. Päätin
myös alentaa omaa rimaani ottamalla ulkopuolista apua vastaan.
Uskoin oman äidiksi kehitykseni olevan elämän mittainen prosessi,
jossa nyt kävisin sitä alkutaipaleen vaikeutta läpi. Sain kun
sainkin pidettyä itseäni juuri siinä rajamailla että ajattelin
jaksavani. En halunnut uusia masennusta, halusin olla terve. Sen
lisäksi halusin uskoa. Elin toiveikaista vaihetta ehkäisykiellon
läpikäymisen prosessissa.
Osana terveyden ylläpitämistä
halusin ylittää hiljaisuuden raja-aitoja, etsiä aktiivisesti
keinoja joilla jaksaisin. Uskoin, että paitsi omalla ajattelulla,
myös vertaistukea hakemalla voisin löytää kokeneemmilta niitä
eväitä joilla selviäisin kasvavan perheen kanssa.
Keskusteluissa
tuli kuitenkin ilmi, että myös useat ystäväni olivat väsyneitä
ja mahdollisesti myös lääkittyjä. Osa otti seuraavankin raskauden
vastaan lääkityksen voimin. Osa oli jättänyt yhteisön. Oli myös
surullisia lopputulemia avioliitoille. Oli sentään joitakin
onnellisiakin. Vertaistukea löytyi – mutta ei sellaisia ratkaisuja
joilla tietäisin jaksavani. Samassa väsymyksen tilassa olivat
niin
koulutetut äidit jotka loivat uraa kuin ne, jotka
omistautuivat täysin perheilleen eivätkä pitäneet itsellään
perheen ulkopuolisia tavoitteita lainkaan. Ulkopuolinen apukin oli
ollut hyvin vaihtelevasti toimivaa, konkreettiseen kodinhoitotyöhön
ei aina saatu sitä apua mitä kasvavassa ja muutenkin
työntäyteisessä elämässä akuutisti tarvittiin. Miten me
jaksamme aina vain kasvavan työtaakan
ympäröimänä? Oliko
lääkityskierre se tapa – eikö se ollut tarkoitettu eheyttämään
jonka jälkeen voisi jatkaa ennallaan, ei jatkuvaan olotilan
kohentamiseen? Oliko tämä todella Jumalan mielen
mukaista?
Keskustelimme henkisten ongelmien lisäksi
fyysisistä tuntemisista. Usein toistuvissa raskauksissa tuli
esimerkiksi nivelongelmia kuten löysää selkää issiasvaivoineen,
löysää polvea jolla ei voitukaan juosta. Lisäksi oli muita
fyysisiä ongelmia, joita olisi pitänyt voida hoitaa. Viisauden
hampaan poistot, suonikohjut sekä muut leikkaukset – ne piti
suorittaa mahdollisimman pian lapsen syntymän jälkeen jotta voisi
mahdollisimman pian varautua seuraavaan. Pitkäaikaisempaa hoitoa
vaativat ja kosmeettiset ongelmat olivat vaakalaudalla – ne
vaikeuttivat jo ajatusta epäitsekkäästä Herran tahdon
toteuttamisesta. Kaikkien muiden tavoitteiden lisäksi nämäkin
toimenpiteet piti siis
laskelmoida mahdollisten synnytysten
mukaan. Ei ollut sitä auvoisaa vauva-aikaa, jolloin saa tuoksutella
uutta tulokasta ja jättää kaikki muu tuonnemmas. Ei saanut
myöskään olla se kaunis nainen joka saisi rauhan huoltaa
itseään.
Opin pelkäämään raskauksia, mikä oli
luonnollisesti omiaan vaikeuttamaan parisuhdetta. Oma suhtautumiseni
lapsiin muuttui ristiriitaiseksi – ei siksi ettenkö olisi
rakastanut heitä, vaan siksi
etten saanut rakastaa pelkästään
heitä vaan minun piti peilata heidän kautta jaksamis- ja
äidinrakkaus- suunnitelmaa myös mahdollisille tuleville lapsille.
Heidän vuoksi minun pitäisi ennen pitkää luovuttaa työni ja
luovuuteni, eikä omaa tai parisuhdeaikaa tulisi olemaan yhtään
enempää. Kärsin näistä negatiivisista tunteista sillä halusin
kuitenkin olla läsnä lapsilleni silloin kun he ovat pieniä.
Lisäksi pelkäsin oman masentuneisuuden ja ristiriitaisuuden
vaikuttavan lapsiin – ja liekö sillä ollutkin vaikutusta
heikoimpana kautenamme syntyneeseen lapseemme joka on selvästi
vaativin ja äitiriippuvaisin lapsistamme. Pohjimmiltaan olikin siis
vain kyse siitä, etten halunnut enempää lapsia. Tiesin sen kyllä.
Koin sen mitä pyysin saada olla
kokematta: masennuksen uusimisen. Se johti toiveikkuuden vaiheeni
päättymiseen, enkä enää voinut uskoa lestadiolaiseen opetukseen
ehkäisykiellosta. Käytyäni useamman vuoden kamppailua jaksamisesta
ja raskaudenpelosta ja havaittuani masennuksen uusimisen olevan totta
minun vauva-ajoilleni, huomasin etten voi lestadiolaiseen
ehkäisykieltoon uskomalla toteuttaa uskoni tärkeintä käskyä,
rakkauden kaksoiskäskyä. En voinut rakastaa sekä lähimmäisiäni
niin kuin itseäni – minusta tuntui etten voi rakastaa oikein
ketään. Olin heikko uskossani, olin hyvin syntinen niine tunteineni
joita en henkisen pahoinvoinnin vuoksi millään pystynyt
kontrolloimaan. Minussa ei näkyneet hengen hedelmät, joita olivat
”rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys,
uskollisuus, lempeys ja itsehillintä” (Gal 5:22-23). Minulle tämä
ei ollut oikein, omaatuntoani soimasi. Minusta alkoi tuntua, että
saan lapsia lähinnä siksi että voisin kulkea uskovaisen nimellä,
pitääkseni kulisseja yllä. Mutta millä pidän lapseni eheinä ja
millä he haluavat pysyä uskomassa jos näkevät äidin kärsivän
ja riitelevän alituisesti? Uskon piti luterilaisuuden mukaan tulla
yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen kautta – oliko
maksimaalinen lisääntyminen todella osa sitä? Terveysongelmien
myötä maksimaalisesta lisääntymisestä oli tullut minulle laki,
autuuden ehto, lisä luterilaiseen armosta uskomiseen.
Olin
ajautunut kriisiin lestadiolaisen opetuksen kanssa. Minulla oli kaksi
vaihtoehtoa: käydä läpi ehkäisykiellon opetuksen perusteet, tai
jättää uskominen kokonaan. Valitsin opetuksen perusteiden
tutkimisen.
Perehdyin kaikkiin ehkäisykiellon
ylläpitämiseen liittyviin Raamatunkohtiin. Perehdyin luterilaiseen
seurakuntaoppiin sekä siihen, miten Lutheria oli perusteltu
ehkäisykiellon puoltajana. Perehdyin ehkäisyyn liittyvään
yhteiskunnalliseen historiaan. Kävin läpi Päivämies-lehdessä
sekä muissa vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvissä julkaisuissa
käytyihin ehkäisykeskusteluihin eri vuosikymmeninä.
Luterilainen
seurakuntaoppi avasi minulle tien ehkäisykiellosta luopumiseen.
Seurakunnalla ei ole oikeus lisätä evankeliumiin mitään ihmisen
pelastumiseksi. Tämän ymmärtäminen oli mieleenpainuvin
käännekohta uskonelämässäni, jossa suuntana oli nyt ihmisen
muodostaman lain sijaan Jumalan armo. Raamatunkohtia läpi käydessäni
mikään niistä ei antanut pohjaa ehkäisykiellolle. Useita niistä
oli käytetty asiayhteyksistä irrotettuina. Päällimmäiseksi
kenties oli
jäänyt ajatus Jumalasta elämän ja kuoleman Herrana
– joka saisi toki siinä tehtävässä pysyä kolminaisuusopin
jatkuvan luomistyön valossa, jossa käsittämäni mukaan ihmisen
luomistyö alkaa munasolun ja siittiön hedelmöitymisestä.
Lestadiolainen ehkäisykielto perustui minusta lähinnä terveyden
hengellistämiseen ajatuksella ”Jumala ei anna enempää kuin
jaksamme kantaa” sekä ”päivä kerrallaan”. Nämä ajatukset
vaativat minulta yli-ihmillisiä taitoja ja olivat uhkia terveydelle
sillä sen keskeisten osa-alueiden ylläpitämisen vastuuta
siirrettiin näillä lauseilla itseltä Taivaan Isälle. Lisäksi
ehkäisykiellon opetuksessa oli sekoitus kristillisen kirkon
1900-luvun alkuun saakka yltänyttä traditionaalista käsitystä
jolla näennäisesti raamatullinen ehkäisykiellon perustelu
saatiin
liitettyä ajatukseen Jumalan sanan muuttumattomuudesta. Opetuksessa
oli lisäksi aika-ajoin pre-eksistenssiin viittaavaa ajatusta Jumalan
ennalta tietämyksestä luomistyössään, joka kristinuskossa oli
hylätty harhaoppina lopullisesti jo 500-luvulla jKr. Lutherin
kirjoituksista oli myös poimittu osia, joiden asiayhteyksiä,
Lutherin henkilötaustaa, ja senaikaista yhteiskuntaa sekä ehkäisyn
yhteiskunnallista historiaa tarkastellessa en voinut pitää pätevinä
perusteluina.
Lestadiolaiset neuvot tilanteessa selviämiseen
olivat moninaiset, enkä niistä yhtäkään voinut hyväksyä.
Muiden uskovaisten puoleen kääntymisen koin uhaksi ihmisen
perusoikeuksiin kuuluvalle yksityisyydensuojalle. Terveydenhuollon
puoleen kääntymisessä en nähnyt mitään kantavaa voimaa jos
voidaan hoitaa vain oireita eikä syytä josta oireet tulevat.
Ääritilanteissa ehkäisyn hyväksymisen terveydenhuollon
suosittelemana koin painottuvan fyysisiin ongelmiin, vaikka henkiset,
usein ulospäin vaietut ongelmat tuntuivat olevan huomattavasti
yleisempiä ja kriittisempiä perheen hyvinvoinnin kannalta.
Päivämies-lehdessä käytettiin tilanteen yksinkertaistamista
tuomalla selviytymistarinoita sekä leimaamalla ehkäisyä käyttävät
itsekkäiksi, mikä loukkasi minua syvästi. En pystynyt niihin
yhtymään, sillä minun tilanteessanikin oli täysin kyse omasta
sekä perheeni eheydestä.
Useamman vuoden prosessini johti
siihen, että valitsin lain suurimman käskyn, Jumalan, lähimmäiseni
ja itseni rakastamisen. Lestadiolaisesta seurakuntaopista sekä
ehkäisykiellosta sen sijaan luovuin. Nyt koen aitoa iloa uskostani,
sellaista jota en voinut kokea jouduttuani ehkäisykiellon vuoksi
lestadiolaisen opetuksen kanssa ristiriitaan. Usko kantaa minua
elämässäni, se pitää minut vapaana armolapsena ja saa
ajattelemaan että Jumalan valtakunta todella on ”rauhaa, rakkautta
ja iloa Pyhässä Hengessä”.
Ehkäisykiellosta sekä
lestadiolaisesta seurakuntaopista luopumisen myötä olen saanut
aloittaa psykofyysisen palautumisen ja eheytymisen pitkän taipaleen.
Kykenen välittämään aidosti näistä jo luoduista lapsistani,
sillä saan jatkossa keskittyä heihin ilman pelkoa itseni jatkuvasta
ylittämisestä. Saan olla itseni äitinä, naisena, omana
persoonanani, mieheni puolisona. Uskallan elää elämääni
uskovaisena kristittynä ja olla kaikesta läpi käymästäni
kiitollinen.