Vapaus
uskoa ja olla uskomatta 
George
Orwellin kirja "1984", fiktiivinen romaani joka kuvaa
elämää 
totalitaristisessa
yhteiskunnassa, on järisyttävää luettavaa 
vanhoillislestadiolaisessa
Jumalan valtakunnassa kasvaneelle. En 
yritä
väittää että lestadiolaisuus olisi totalitarinen järjestelmä,
enkä 
edes
väitä, että se on ns. "orwellilainen" järjestelmä,
nykyäänhän 
tuota
termiä käytetään holtittomasti moittimaan lähes jokaista, joka 
vahtii
tai vaatii yhtään mitään. Vanhoillislestadiolaisuus eroaa 
totalitaarisesta
valtiosta esimerkiksi siinä, että totalitaarisessa 
valtiossa
toisinajattelijoita tapetaan ja vangitaan, 
lestadiolaisuudessa
ei. Toki toisen hengellinen nujertaminen ja 
tuomitseminen
iankaikkiseen kuolemaan (kyllä sitä tehdään, 
ihmisen
toimesta vaikkakin Jumalan nimissä) ei ole väheksyttävää 
sekään,
mutta on se silti lievempää. Vanhoillislestadiolaisuudesta 
on
myös helpompi loikata kuin totalitaarisesta valtiosta, eikä 
uskonnollisen
muurin ylittäjiä ammuta. Vaikkakin sosiaaliset siteet ja 
niiden
katkeamisen uhka muodostavat monille lestadiolaisillekin 
Berliinin
muurin, joka on vaikea ylittää. Mutta silti kirjan kuvauksissa 
on
välillä kohtia, jotka ovat selkäpiitä karmivan tuttuja, joiden 
lukeminen
saa kylmät väreet kulkemaan läpi kehon. Ajatukset 
tuntuvat
niin tutuilta, vaikka ne on kirjoittanut vuonna 1949 
brittiläinen
kirjailija, joka ei varmasti eläissään kuullut sanaakaan 
meidän
Jumalanvaltakunnastamme, ja joka kirjassaan ei yritä 
kuvata
uskonnollista yhteisöä vaan ateistista totalitaristista 
yhteiskuntaa.
"Hypnoottinen
katse porautui häneen. Tuntui kuin jokin valtava 
voima
painaisi häntä - tunkeutuisi hänen kallonsa läpi, takoisi hänen 
aivoijaan,
säikyttäisi hänet luopumaan käsityksistään, saisi hänet 
melkein
kieltämään aistiensa todistusvoiman. Lopulta puolue 
julistaisi
että kaksi ynnä kaksi on viisi, ja se olisi pakko uskoa. Niin 
he
vääjäämättä ennen pitkää väittäisivätkin: heidan
asemassaan 
logiikka
vaati sitä. Eikä puolueen filosofia epäsuorasti kiistänyt vain 
kokemuksen
pätevyyttä, vaan itse ulkoisen todellisuuden 
olemassaolon.
Terve järki oli harhaoppien harhaoppi. Eikä 
pelottavinta
ollut se että ihminen voitiin tappaa koska hän ajatteli 
toisin,
vaan se että puolue saattoi olla oikeassa. Sillä mistä me 
lopulta
tiedämme, että kaksi ynnä kaksi on neljä? Tai että 
painovoima
vaikuttaa? Tai että menneisyyttä ei käy muuttaminen? 
Jos
sekä menneisyys että ulkomaailma ovat olemassa vain 
ajatuksissa,
ja jos ajatuksetkin ovat ohjattavissa - entä sitten? Ei! 
Hän
tunsi äkkiä rohkaistuvansa. O'Brienin kasvot olivat ilman selvää 
ajatusyhteyttä
juolahtaneet hänen mieleensä. Hän tiesi entistä 
varmemmin,
että O'Brien oli hänen puolellaan. Hän kirjoitti 
päiväkirjaa
O'Brienia varten - O'Brienille: se oli kuin loputon kirje, 
jota
kukaan ei milloinkaan lukisi mutta joka sai leimansa siitä, että 
se
oli osoitettu tietylle henkilölle. Puolue vaati ihmistä hylkäämään
omien
silmiensä ja korviensa todistuksen. Se oli sen viimeinen ja 
tärkein
määräys. Winston masentui ajatellessaan sitä valtavaa 
voimaa,
joka oli taisteluvalmiina häntä vastassa, ajatellessaan 
miten
helposti jokainen puolueintellektuelli päihittäisi hänet 
väittelyssä
hiuksenhienoin argumentein joita hän ei ymmärtäisi, 
puhumattakaan
että pystyisi niihin vastaamaan. Ja kuitenkin hän oli 
oikeassa!
He olivat väärässä ja hän oli oikeassa. Sitä mikä oli 
päivänselvää,
hullua ja totta oli puolustettava. Truismit ovat tosia, 
siitä
oli pidettävä lujasti kiinni! Maapallo on olemassa, sen lait eivät
muutu.
Kivi on kovaa, vesi märkää, esineet ilman tukea putoavat 
kohti
maan keskipistettä. Tuntien puhuvansa O'Brienille ja 
esittävänsä
samalla tärkeän aksiooman hän kirjoitti: 'Vapaus on 
vapautta
sanoa että kaksi ynnä kaksi on neljä. Jos se myönnetään, 
kaikki
muu seuraa mukana.'" 
Vanhoillislestadiolaisuudessa
on usein niin, että ihmiset joko ovat 
niin
"ainoan oikean opin" opettamia, etteivät huomaa sen usein 
olevan
tyhjää ja harhaa, tai sitten he kieltäytyvät näkemästä sen 
tyhjyyttä.
Tämä on jossain määrin hätkähdyttävän samankaltainen 
tilanne
kuin Orwellin Englannissa: "Jollei katsonut ympärilleen, 
Winston
ajatteli, saattoi helposti uskoa että ulkonäkötyyppi, jonka 
puolue
oli asettanut ihanteeksi, oli todella olemassa ja peräti 
hallitseva
- että nuorukaiset olivat pitkiä ja jänteviä ja neidot 
korkeapovisia,
vaaleita, elinvoimaisia, ruskettuneita ja huolettomia. 
Tosiasiassa
suurin osa asukkaista oli, sikäli kuin hän pystyi 
näkemään,
lyhyitä, tummia ja rumannäköisiä." 
Vanhoillislestadiolaisuudessa
ei ole erikoisia ulkonäköihanteita, 
mutta
tuo samanlainen suhtautuminen on meillä voimassa moniin 
muihin
asioihin. "Totuus" kestää vai, jollei satu katsomaan 
ympärilledn.
Jos taas joku meistä sattuu katsomaan ympärilleen ja 
huomaamaan
totuuden olevan virallisen opetuksen vastainen, niin 
hän
ei ainakaan julkisesti myönnä sitä. Voi hurjimmillaan käydä
niin, 
että
seurasalissa jokainen yksilö on todellisuudessa eri mieltä sen 
miehen
kanssa, joka seurakuntapäivillä julistaa, että "näin 
seurakunta
on yksimielisesti todennut", mutta kukaan ei sano sitä 
ääneen,
ja näin kaikki luulevat olevansa yksin eri mieltä kuin muu 
seurakunta.
Yksimielisyyden illuusio säilytetään. Se on "puolueelle"
tärkeää.
Älä
sisar tai veli enää tukahduta sydäntäsi silloin, kun se 
huutaa,
että tuo mitä seurakunnan tai Jumalan nimissä tehdään on 
väärin.
Älä tukahduta järkeäsi silloin, kun se huutaa, että tuo mitä 
Jumalan
nimissä ja hänen arvovallallaan yritetään sinulle syöttää, 
on
valetta. Usko sydäntäsi ja järkeäsi kun sinua yritetään 
höynäyttää
sanomalla "Älä järkeile!" tai "Ota järki vangiksi,
nämä 
uskon
asiat eivät aukene järjelle!" tai "Uskomiseen se jää."
tai "Pidä 
vain
henkilökohtainen usko äläkä välitä muusta." tai "Muista,
että 
omatuntosi
voi erehtyä, mutta Jumalan seurakunta ei erehdy." Pidä 
pintasi.
Sinä olet oikeassa ja he väärässä. Muista, että vapaus on 
vapautta
sanoa että kaksi ynnä kaksi on neljä. Jos se myönnetään, 
Kristitty
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti