Ei
nyt hyökätä meitä vastaan
Eilen
aamulla luin Helsingin sanomista ikävän uutisen.
Herätysliikkeemme
johtaja oli toiminut väärin, toistuvasti, liikkeen
muita
jäseniä kohtaan (ei mediaa, maailmaa tai muita "ulkoisia
vihollisia"
kohtaan, vaan oman liikkeen uskovaisia jäseniä kohtaan).
Aiheesta
asia nostettiin esille ja häntä kritisoitiin.
Illalla istuin kuuntelemaan
seurapuheen. Olisin toivonut, että jos siinä
viitattaisiin
näihin
tapahtumiin tai uutiseen niin viesti olisi, että kaikkia ihmisiä,
puheenjohtajaakin
pitää kehottaa toimimaan oikein ja korjaamaan
vääryytensä
seuraukset. Näin minä ajattelen Raamatun opettavan.
Toisin
kävi. Seurapuhuja ei paheksunut puheenjohtajaa vaan hän
paheksui
sitä kuinka maailma ja media hyökkäävät "meitä vastaan",
ja
erityisesti
seurakunnan valitsemia paimenia vastaan, ja kuinka emme
saisi
kaivella toisten syntejä, emmekä itse langeta esimerkiksi
sellaiseen
syntiin kuin "arvosteleva mieli". Minulle tuli paha mieli.
Kun
puheenjohtaja
kohtelee väärin liikkeemme jäseniä, toisia uskovaisia
veljiä
ja sisaria, niin eihän puheenjohtajan arvostelu ole hyökkäys
meitä
vanhoillislestadiolaisia kohtaan. En minä kokenut, että Hesari
olisi
hyökännyt minua vastaan. Pikemmin koin, että puheenjohtajan
oma
toiminta on ollut hyökkäys ns. rivivanhoillislestadiolaisia
kohtaan.
Lehdessä
taas käytiin puheenjohtajaa ja muuta väärin toiminutta
johtoporukkaa
vastaan, aivan aiheesta, ja samalla puhuttiin
puheenjohtajan
uhreiksi joutuneiden vanhoillislestadiolaisten
puolesta.
Miksi puhuja ei tulkinnut tätä artikkelia puolustuksena
"meidän"
puolesta, vaan hyökkäyksenä "meitä" kohtaan? Miksi
puheenjohtajan
vääryyksien aikaan saama tuomio sälytetään liikkeen
rivijäsenten
harteille puhujan toimesta?
Samassa puheessa
puheenjohtajan
ja muiden luottamushenkilöiden arvostelu nimettiin
taas
kerran synniksi nimeltä "arvosteleva mieli". Näin ollen
puheenjohtajan
uhriksi joutunut onkin tällä retoriikalla käännetty
arvostelevan
mielen syntiin syyllistyneeksi rikolliseksi. Uhri on jätetty
yksin
ympyrään sielunvihollisen aisapariksi, kun taas toinen,
vääryyksiin
syyllistyneen puheenjohtajan hallitsema ympyrä on
nimetty
"Jumalan lasten joukoksi" ja puhuja on ottanut Jumalan ja
"meidät"
tämän puheenjohtajan ihmiskilviksi. Hän oli sitä mieltä, että
puheenjohtajan
arvostelu on hyökkäys kaikkia vanhoillislestadiolaisia
uskovia
kohtaan. Kuka jää tässä retoriikassa uhrin tueksi? Ei kukaan.
Kuulin,
että kuulemani puhe ei ollut ainoa laatuaan, vaan että
muuallakin
Suomessa puhujat ovat sunnuntaina sanoittaneet
ajatuksiaan
samankaltaisesti, näin myös eräs SRK:n johtokunnan jäsen
Helsingisssä
puhuessaan.
Minusta näyttää, että Hesari toimii paljon
paremmin
Jeesuksen opetusten mukaisesti kuin liikkeemme puhujat.
Lehti
antaa heikoille äänen ja ajaa avoimuutta ja totuuden voittoa,
puhujat
näyttävät vastustavan sitä kynsin hampain. Miten se näin voi
olla?
Johanna Hurtig totesi tutkimuksessaan erittäin osuvasti, että
vanhoillislestadiolaisuus
tuomitsee kyllä vääryydet yleisellä tasolla,
mutta
valitettavan usein konkreettisissa tapauksissa yhteisö kääntyy
uhria
vastaan väärintekijän puolelle, ja yrittää omia vielä
Jumalankin
itselleen.
Ei kai taas käy niin?
Uskovainen