Ehkäisykielto
on ihmisoikeusongelma
Ehkäisykiellolle
on varmasti paljon perusteita, mutta ainakaan
Raamatusta
niitä ei vaikuta löytyvän. Siksi Raamatusta etsitäänkin mitä
kohtia
milloinkin ja häkellyttävällä mielikuvituksellisuudella
väännetään
ne ehkäisykiellon perusteiksi. Ehkä tyypillisin esimerkki on
Jeesuksen
sanat "Sallikaa lasten tulla minun tyköni". Jeesus ei
kyllä
siinä
kohdassa puhu ehkäisystä, mutta sillä ei näy olevan väliä.
Kun
Raamatusta yritetään etsiä ehkäisykiellolle perusteita, joita
siellä
ei
ole, jälki on rumaa. Ehkäisykiellon järkähtämättömällä
puolustamisella
tehdään väkivaltaa monille perheille, missä voimat
ovat
loppuneet jo ajat sitten, ja missä sen kummemmin vanhemmat
kuin
lapsetkaan eivät voi hyvin. Heitä vanhoillislestadiolaisuuden
vahvat
miehet (ja naisetkin) vaativat vain jaksamaan lisää.
Ehkäisykiellon
järkähtämättömällä puolustamisella tehdään väkivaltaa
Raamatulle,
jonka lauseita väännellään ja irrotetaan asiayhteydestä,
jotta
ehkäisykielto saataisiin näyttämään raamatulliselta.
Herätysliikkeelle
on tärkeää, että ehkäistä ei saa. Vähintään yhtä
tärkeää
sille on näyttää, että Raamattu on sen ylin ohje. Siksi nämä
kaksi
asiaa, ehkäisykielto ja Raamattu, on saatava yhteensopiviksi
hinnalla
millä hyvänsä. Mikään ei näytä liikkeen vahvoille miehille
olevan
pyhää, kun puolustetaan SRK:n hegemoniaa, systeemiä jota he
irvokkaasti
kutsuvat Jumalan valtakunnaksi. Heille ei tulisi
mieleenkään
tutkia Raamattua avoimin mielin, kohdata ehkäisykiellon
kanssa
helvetillisiin paineisiin joutuneita, nurkkaan ajettuja äitejä ja
isiä,
ja pohtia sen pohjalta ehkäisykieltoa, ja sitä onko liikkeen opetus
tässä
asiassa oikein, vai pitäisikö sitä kenties muuttaa. Liekö syynä
se
analyysi,
jonka liikkeen voimahahmoihin kuuluva Seppo Lohi aikanaan
lipsautti,
että liike kuolisi pois, jos ehkäisy sallittaisiin.
Aikanaan
menneinä vuosikymmeninä vanhoillislestadiolaisuudessa
pohdittiin
ehkäisyn oikeellisuutta aivan asiallisesti, mutta 70-luvulta
lähtien
liike on näyttänyt olevan kykenemätön minkäänlaisiin
pohdintoihin.
Se kykenee vain huutamaan omat korvat suljettuina
omia
sementoituja totuuksiaan ja omaa erehtymättömyyttään.
Yhteen
keskeiseen perusteluun ehkäisemättömyysopetuksessa on
hyvä
syventyä tarkemmin. Jos ihminen ehkäisee, eli vl-kielellä "ei
ota
kaikkia
lapsia vastaan", hänen katsotaan syyllistyneen murhan syntiin,
jossa
uhrina on syntymätön lapsi. Tässä ajattelussa Jumala on siis
luonut
jo lapset, jotka odottavat vauvavarastossa, että vanhemmat
ottaisivat
heidät vastaan. Jos heitä ei oteta vastaan, Jumala tuhoaa
heidät.
Ehkäisemällä siis puututaan Jumalan luomistyöhön.
Päivämiehessäkin
on aikanaan kirjoitettu ehkäisystä näin: "Millä
oikeudella
minä, ihminen, voisin sanoa, ettei jollakin perheemme
jäsenellä
olisi ollut oikeutta syntyä tähän maailmaan? Millä oikeudella
minä
voisin päättää, että mahdollisesti perheeseemme vielä
syntymättömillä
lapsilla ei olisi oikeutta syntyä..."
Tätä
syytöstä ovat monet ehkäisyä harkitsevat ja käyttävät
vanhoillislestadiolaiset
vanhemmatkin joutuneet kuulemaan.
Tällaisessa
ajattelussa on samalla todettava, että koska kaikki lapset
on
jo luotu, ja he odottavat vain varastossa vastaanottamista, niin
ylipäänsä
kaikki toiminta mikä ei johda maksimaaliseen
lisääntymiseen
ja maksimaaliseen yhdyntöjen määrään, on Jumalan
luomistyöhön
puuttumista ja syntymättömien lasten murhaamista.
Siksi
tällä perusteella ehkäisyä vastustavien ihmisten on myös
todettava,
että yhtä tuomittavaa on olla aloittamatta seksielämää heti
sukukypsyyden
jälkeen. Vai miksi on sallittua olla ottamatta vastaan
sitä
lasta, joka olisi syntynyt vaikka 15-vuotiaalle tytölle?
Vastaukseksi
ei
riitä, että tämänikäinen tyttö ei ole vielä valmis äidiksi.
Ei moni
ehkäisyä
harkitseva suurperheen äitikään ole vielä valmis uuden
lapsen
äidiksi, mutta silti häntä kielletään turvautumasta ehkäisyyn.
Jos
suurperheen äidin ehkäisy on uskon ja luottamuksen puutetta
Jumalan
johdatukseen, niin kai myös seksielämän lykkääminen 18-
vuotiaaksi
asti on sitä. Jokainen hedelmöittymätön munasolu ja
käyttämätön
siittiöhän on murha, ja jokainen käyttämättä jätetty
hedelmöittymismahdollisuus
on puuttumista Jumalan luomistyöhön.
Samoin
olisi puolustettava moniavioisuutta. Moni nainenhan haluaisin
puolison
ja/tai lapsia, mutta ei löydä miestä. Yksiavioisuudessa
raskauden
aikana miehen sukusoluja menee miljoonittain hukkaan.
Taas
jää syntymättä monia Jumalan luomia lapsia. Heidätkin tulisi
ottaa
vastaan, koska kaikki lapset tulee ottaa vastaan. Siksi
moniavioisuus
olisi myös otettava vanhollislestadiolaisuuden
opinkappaleisiin.
Raamatussakin on esimerkkejä moniavioisuudesta,
joten
se olisi myös raamatullista. Ylipäänsä miehen sitominen yhteen
naiseen
ja naisen sitominen yhteen mieheen johtaa siihen, että moni
lapsi
jää syntymättä.
"Kaikki
lapset on otettava vastaan" -argumentaatio paljastuu
viimeistään
siinä vaiheessa aivan hirvittäväksi harhaopiksi, kun
todetaan
että se todellakin tarkoittaa kaiken hedelmöittymiseen
johtavan
toiminnan toteamiseen oikeaksi. Samalla kaikki
hedelmöittymisen
estävä toiminta on todettava murhaksi ja Jumalan
luomistyöhön
puuttumiseksi. Silloin esimerkiksi seksistä
kieltäytyminen
kaikissa tilanteissa on Jumalan luomistyöhön
puuttumista.
Jopa
sarjaraiskaaja voisi osoittaa raiskausten tuloksina syntyneitä
lapsiaan
ja kysyä, kenellä heistä ei olisi ollut oikeutta syntyä. Jos
ohjenuorana
olisi tämä "kaikki lapset on otettava vastaan" niin emme
voisi
tuomita hänen tekojaan. Hänhän olisi ollut toteuttamassa
Jumalan
luomistyötä, ollut ottamassa vastaan syntymättömiä lapsia.
Näin
uskallan sanoa, että ehkäisykiellon perusteleminen sillä, että
Jumala
on luonut jo kaikki lapset vauvavarastoon, ja meidän tehtävä
on
vain "ottaa kaikki syntymättömät lapset vastaan", on
täyttä
humpuukia
ja Jumalan sanan karmeaa vääristelyä.
Mitään
vauvavarastoa ei ole. Ei ole mitään Jumalan luomia
syntymättömiä
lapsia. Jumala luo lapsen vasta äidin kohdussa. Jollekin
pariskunnalle
Jumala luo vain kaksi lasta, ja jos he eivät enää saa
kolmatta,
Jumala ei ole enempää luonut, riippumatta siitä onko
taustalla
ehkäisyä vai ei. Yhtään Jumalan luomaa lasta ei silloin jää
syntymättä.
Ja
jos kaikkivaltias Jumala haluaa luoda vielä yhden lapsen, niin
luuletko
että e-pilleri, kierukka tai sterilisaatio estävät Jumalaa? Ei
varmasti,
sillä hänhän on kaikkivaltias.
Uskovainen
vanhempi
Käsittääkseni ehkäisyä ei ole kielletty milloinkaan , sen sopivuutta kyllä pohdittu. Vanhoillislestadiolaisuudessa sen sijaan on haluttu nostaa esiin Jumala Luojana - elämän antajana ja päättäjänä.
VastaaPoistaKyllä se on kielletty eli ilmoitettu synniksi. SRK:n omissa julkaisuissakin on tieto asiasta. Vuonna 1945 ehkäisystä käytiin keskustelua mutta kollektiivista päätöstä ei sikkoin vielä tehty. Pappishajaannuksen jälkeen maallikot astuivat vallan päälle, ja alettiin sorveta keiltoja. Ensin tuli tv-kielto 1963 (SRK:n vuosikokous), ja sitten ehkäisy kiellettiin puhujien kokouksessa 1967. Päätöksen sanamuoto kuuluu: "Lapsirajoitus on syntiä kaikissa muodoissaan."
PoistaKattavaa taustatietoa löytyy täältä lähteineen:
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Ehk%C3%A4isy
Joku on kerännyt valtavan tietopalketin asiasta tuonne.
Kyllä sitä on yritetty kieltää, minultkin monen ihmisen voimin.
VastaaPoistaLisäksi helvetillä uhkailu ja pelottelu eristämisellä "et ole enää Jumalan lapsi" on käytännössä kieltämistä, eikä perustu edes Raamattuun.
Vl-liikkeessä ei puhuta ehkäisykiellosta, mutta jos ehkäisy rinnastetaan murhaan niin kyllähän se on kieltämistä. Ja murhaan se on rinnastettu usein 60-luvulta lähtien. Ihan viime aikoinakin seurapuheissa. Turha on väittää, että ehkäisykieltoa ei ole. Myös tuo "Jumalan sanan mukaan kaikki lapset on otettava vastaan" on ehkäisyn kieltämistä. Vielä kun siihen suviseurojen tapaan heitetään päälle "parempi olisi jos laitettaisiin myllynkivi kaulaan". Puhuja siinä vain laittaa omat sanansa Jumalan suuhun, mutta hän se silloinkin kieltää ehkäisyn.
VastaaPoista"Käsittääkseni ehkäisyä ei ole kielletty milloinkaan" - meillä on nähtävästi asiasta erilaisia käsityksiä ja kokemuksia. Ehkä toiset on oikeita ja toiset vääriä?
VastaaPoistaEhkäisy on lestadiolaisuudessa murha, mutta ehkäisyä ei ole kielletty. Eikö muutkaan murhan muodot ole siis kiellettyjä lestadiolaisuudessa?
VastaaPoistaTervehdys kaikille, täällä on hyvää keskustleua.
VastaaPoistaKommentti Anonyymille 9.heinäkuuta.
"Käsittääkseni ehkäisyä ei ole kielletty milloinkaan , sen sopivuutta kyllä pohdittu."
Puhujienkokouksessa vuonna 1967 puhujat tekivät SRK:n työvaliokunnan esityksestä päätöksen että "syntyvyyden säännöstely on synti kaikissa muodoissaan".
Luin siitä täältä, sivustolla on on seikkaperäinen katsaus aiheeseen:
http://scratchpad.wikia.com/wiki/Ehk%C3%A4isy
Etkö pidä tätä ehkäisyn kieltämisenä? Minusta siinä on kiellosta kyse.
Tekisi mieli ihmetellä "venkoiluasi" mutta ehkä se onkin todella vain tietämättömyyttä?
Kesäterveisin Eräs mitalin toisen puolenkin nähnyt.
Voi sinä rakas sisar eli veli, sinä tietämätöin: et sinä ole tainnut seuroissa käydä kuin et sinä tiedä, että ehkäisyn synti on kielletty hedelmä. Kyllä kannattaisi ahkeroida seuroissa käydä niin oppisit, että ei se ehkäisy ole sallittua. Suviseuroissakin se Amerikan veli siitä niin kovin hyvin puhui. Käy sanankuulossa, ettet alkaisi oman himoisi jälkeen vaeltaa ja olla hempeässä hengessä ehkäisyäkin aivan kuin sallimassa.
VastaaPoistaHyvä blogijuttu, pidän varsin mielenkiintoisena sitä, että tämä argumenttisi ehkäisykieltoa vastaan on käytännössä sama, minkä Richard Dawkins esittää kirjassaan The God Delusion, käsitellessään aborttia. Ja tämä siis ihan positiivisessa mielessä sanottuna.
VastaaPoistaSuomessa on ainakin kolme julkista tahoa todennut, että ehkkäisykielto on ihmisoikeusloukkaus.
VastaaPoistaIhmisoikeusliitto (professoritasoisset ihmisoikeuksiin erikoistuneet juristit)
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta (TANE)
Kirkon ihmisoikeuskysymysen neuvottelukunta (KION)
Kirkko tai valtiovalta eivät ole kuitenkaan ryhtyneet minkäänlaisiin toimiin. Kyseessä on lainvastainen sääntö.
Lakien pohjalta asiaan voitaisiin puuttua vain jos yksittäinen ihminen tai joukko ihmisiä haastaisi SRK:n tästä oikeuteen. Tätä tuskin koskaan tapahtuu.
Olisi hyvä joskus kuulla isojen vl-perheiden lasten kokemuksista ja mielipiteistä, miten he ovat tunnetasolla kokeneet lapsuuttansa. Jos äiti on ollut uupunut yli 10-päisen lapsikatraansa kasvattajana, ja uskon että on ollut todellakin uupunut, ellei ole ollut varaa palkata lastenhoitajaa. Kun väsynyt äiti valittaa lastensa kuullen uupumistaan ja univelkojaan (olen omin korvin kuullut), eikö lapsi saata kokea syyllisyyttä äidin väsymyksestä? Miten lapset ovat selvitelleet itselleen myöhemmin sitä, että heitä on ollut liikaa äidin mielestä- ja isänkin? Ovatko lapset, tai osa heistä traumatisoituneet liian ison perheen ja vanhempien uupumuksen vuoksi? Vai ovatko he kenties selvinneet aivan hyvin? Selviytyneet varsinkin lienevät sosiaalisilta taidoiltaan loistavia.
VastaaPoistaOlen kasvanut suuressa vl-perheessä keskimmäisenä lapsena henkiseltä kehitykseltään aivan tavalliseksi naiseksi.
PoistaTöitä muistan tehneeni melko lailla, sitä joskus vastustettiin, mutta jäljestäpäin sekään ei ole harmittanut. Niin vanhempammekin tekivät. Kävivät vuortellen töissä ja hoitivat vuorollaan meitä. Meillä ei ollut ulkopuolista hoitajaa.
En kokenut olevani koskaan liikaa. Oli aivan luonnollista, että meitä oli paljon. Nyt aikuisena suurta sisarussarjaa arvostaa. Luulen, että kun sen aika tulee, että vanhempamme tarvitsevat tukea arjessa, on vanhempiemme auttaminen puolestaan isolla porukalla kohtuu paljon vähätöisevämpää kuin jos olisin ainut lapsi. :) Ei me niin kummajaisia olla kuin moni ajattelee.
Ei suurperhe ole tae vanhempien hoidon tarpeeseen, valtaosa on uskovaisia mutta "aikaa" ei ole hoitaa ja auttaa. Luuloihin se jää, teot puhuvat puolestaan. Minä olen sitä mieltä että jokaisen perhe-asiat on yksityisiä, ei niihin tarvita Päivämiehen opastuksia lissäntymään apinan raivolla, vai jäikö Jumalalla Raamattuun kirjaamatta tämä asia jonka Srk sitten haluaa sinne lisätä.
Poista"12.Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
VastaaPoista13. jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta."
En ole koskaan kuullut tätä Raamatun kohtaa seuroissa selitettävän, mikä on Srk:lainen tulkinta siitä kun synnytään miehen tahdosta. Olen monesti miettinyt miksi Jumala antaa lapsen tulla raskaaksi raiskattuna, tai yleensäkin nämä etniset puhdistukset sotien aikana. Kun Jumala on kaikki lasten syntymät jo ennalta tietävä, eikö silloin tämän Srk opin mukaan ole Jumalan tarkoitus nämä miesten tekemät pahuudet. En usko että näin on ja siksi en usko mitä nämä puhujat sanoo meille tästä, ja kun yhdessä asiassa on mennyt luottamus siihen että Pyhä henki olisi puheen antaja niin miten se muka toisissakaan asioissa olisi luotettava. Pyhä henki ei erehdy.
Raamatussa on kaikki, muuta en tarvitse.
Sinä tiedät ihmisen mielen. Sinä tiedät että ihminen saadessaan kaiken elämässään alkaa elämään itseään varten. Sinä tiedät että kun ihminen alkaa tehdä päätöksiä omassa elämässä Oli kyse lapsien saannista tai muusta, niin ihmisen mieli tekee kepposet. Raamatussa sanotaan, nainen sinä tulet synnytyskivuista kärsimään. Ihminen on elänyt vuosia ja vuosia, nainen on saanut lapsia aikojen alussa. yhteiskunta on kehittynyt niin valtavasti että ihmisillä on mahdollisuus saada paljon lapsia, lapsikuolleisuus on pieni. Tai ihmisellä on mahdollisuus päättää haluaako se lapsia vai ei halua. Ihminen on seksuaallinen. lapsia tulee myös paljon vanhoillislestadiolaisille jos kaikki otetaan vastaan. Jotkut ovat liian väsyneitä, jotkut eivät vaan yksinkertaisesti halua lapsia, Joku haluaa vaan ehkäistä koska haluaa harrastaa seksiä. Se on sellaista. Täysin ymmärrän niitä ihmisiä jotka sairastaa tai on mielisairauksien takia väsyneitä elämään ja on uhka omalle terveydelle. Täysin. Käyttäköön ihan vapaasti ehkäisyä. Mutta sinä tiedät ihmisen.¨
VastaaPoistaOn ihmisiä jotka on vahvoja ja haluaa lapsia ottaa vastaan. jotkut päättyvät vaan ehkäisyyn koska eivät jaksa ottaa lapsia vastaan. Muu elämä vie tilaa. On töitä, halutaan menstyä, halutaan nähdä maailmaa, matkustella, olla kunnon vaimo/mies ja nauttia toisen ihmisen seurasta.
Mutta..
kun
..
Ei se maailma siitä muutu että minä ehkäisyä käyttäisin.
Ihminen on perisyntinen. Ihminen tekee syntiä aina. Eikä usko ole mikään ehkäisykysymys.
Muista se.
Usko on omakohtainen.
Jumala näkee kaiken.
Ja jos raamatussa sanotaan: sallikaa lasten tulla minun tyköni. Niin sinä tiedät sen että se myös tarkoittaa sitä. ¨
Sitä ei tarvitse mennä muuttamaan.
Siinä sanotaan suoraan kuvainnoillisesti, jeesus otti lapsen syliin. Ei aikuista. Lapsen jossa on totuus. Lapsi jonka ilo ja nauru jonka viattomuus heijastuu meihin aikuisiin.
Lapsi jota tarvitsee kannattelua.
Sitä myös raamattu sanoo, usko lapsenomaisesti.
Elä ajattele.
Ajattelu tietää aina pahaa. Se johtaa pois eroon jumalasta.
Muista ei vl ole totuus. Vl on vaan johdatus uskoon, joka uskoo niinkun ihmisen pitäisi uskoo niin että ihminen pääsisi taivaan valtakuntaan.
Raamatussa on myös kohta ja kertomus sodomasta ja comorasta. Mitä siellä sanottiin, ei lasten itkua, ei ääniä ..vaan pahuus. miehet nai miesten kans ja naiset naisten kans. Jumala sanoi ainoalle ja uskovaiselle perheelle että pakene tästä.
kertoo hyvin tästä ajasta.
Ihminen haluaa kaiken.
kaiken. tästä maailmasta.
Eikä seppo ole yhtään väärässä kun se sanoo että ehkäisyvapaus on yhtä kuin lestadiolaisuuden loppu.
Ja näin se on.
Sinä annat synnille pikkusormen. Silloin annat myös koko käden.
Sinä tiedät että kaikki ei todellakaan jaksa ottaa lapsia.
Ja jos ihmisille annetaan raamatun kautta oikeus siihen, nii sitä lasten itkua ei kuuluisi.
Joskus kuvailen suviseuroja kun taivasta.
¨Siellä on ihmisiä ja siellä on lapsia. Siellä on naurua ja siellä on iloa. Siellä ei syntiä näy ja jos näkyy niin öisin.
Mutta ikinä en koskaan tule tekemään sitä itse. Että ehkäisisin. Vain sen takia että saisin elää? vain sen takia että en jaska? vain sen takia kun muillakaan ei ole 10 lasta? vain sen takia kun olen niin väsynyt ?
Jaa a. Tuohon ei usko kissakaan.
Uskovainen ihminen joutuu ikävä kyllä painiskelemaan ajassa, häpeänpilkkuna, tuomittuna, pilkattavana ja ihmisenä jota ei arvosteta.
se on vain totuus.
Jos luopuu tärkeimmästä asista: elämän lahjasta niin siitä ei koidu koskaan mitään hyvää.
Ihminen luopuu samalla uskosta
ja jumalasta.
Kannattaa muistaa. Kerran me vain eletään. Ja jopa sinäkin voit tänään kuolla.
Ja lopunaikana: Käydään juuri näitä keskusteluja': veli käy veljeään vastaan, seurakunta seurakuntaa vastaan.
Lopunaikoja, aikoja jolloin vain minimi menee jumalan valtakuntaa
aikoja jolloin niin moni hylkää jumalan valtakunnan.