Mihin
sinä uskot?
Viimeisimmissä
Päivämiehen numeroissa on ollut erittäin
huolestuttavaa
sävyä. Niissä on ollut kirjoituksia, joissa harvinaisen
selväsanaisesti
seurakunta on asetettu kuuliaisuuden ja uskon
kohteeksi.
Niissä on tarkoituksellisesti sekoitettu Jumala ja
seurakunta.
Samalla niissä on liputettu sellaisten opetusten puolesta,
jotka
vanhoillislestadiolaisuus on ihan vasta tuominnut harhaoppina.
Tämä
kaikki olisi vielä jotenkin ymmärrettävää, jos kyse olisi vain
liikkeen
yksittäisten maallikkojäsenten kirjoituksista. Mutta kyseessä
eivät
ole yksittäisten jäsenten kirjoitukset. Niiden takana seisoo
päätoimittaja
pastori Olli Lohi ja hänen takanaan koko SRK:n johto.
Päätoimittajalla
on vastuu lehden sisällöstä, ja kustannusyhtiön johto
hyväksyy
lehden ja päätoimittajan linjan, jos se ei puutu siihen. Siksi
kirjoitukset
tulee ottaa vakavasti.
Tuoreimmassa
lehdessä kenties räikein esimerkki liikkeemme
lahkolaistumisesta
oli kirjoitus otsikolla "Millä tavalla sinä uskot?"
Kirjoitus
korotti useissa kohdin ihan estoitta seurakunnan Jumalan
asemaan.
Kirjoituksessa
vaaditaan ihmisiltä nöyryyttä kuunnella seurakuntaa.
Heti
perään kehoitetaan säilyttämään lapsen usko. Jos liike haluaisi
toimia
kristillisesti Jeesuksen opetusta seuraten, sen tulisi kehoittaa
nöyrtymään
kuuntelemaan Jeesusta ja säilyttämään lapsellinen usko
Kristukseen.
Sekä yksilöitä että seurakuntaa tulisi ohjata
kuuntelemaan
Jeesusta. Sen sijaan liike on valinnut lahkomaisen
lähestymistavan,
missä jäseniltä vaaditaan kuuliaisuutta
seurakunnalle,
ja missä lapsen usko tarkoittaa lapsellista uskoa
seurakuntaan,
uskoa siihen että seurakunnan kanta on oikein, vaikka
sitä
ei voisi Raamatullakaan perustella.
Kirjoituksessa
kehoitetaan toki seuraamaan Jeesusta. Hullua on
kuitenkin,
että heti perään väitetään, että Jeesuksen seuraaminen
merkitsee
"kuuliaisuutta seurakuntaäidin opetuksille". Tässäkin
kohdin
Jumalan
paikalle on yhtäkkiä silmänkääntötempulla istutettu mikäpä
muu
kuin seurakunta.
Raamatun
mukaan Jeesuksen seuraaminen ei merkitse kuuliaisuutta
seurakunnalle
vaan kuuliaisuutta Jeesukselle. Meidänkin ajassamme
on
esimerkkejä, jolloin Jeesuksen seuraaminen merkitsee sitä, että on
uskallettava
olla seurakuntaa vastaan. Vaikkapa silloin, jos seurakunta
tai
sen johtajat kohtelevat jotain ihmistä kaltoin. Sitä on oikea
Jeesuksen
ristin kantaminen. Esimerkiksi "Maijan tarinassa"
seurakunnalle
kuuliaiset ihmiset eivät uskaltaneet seurata Jeesusta ja
puolustaa
heikkoja vaan he ryhtyivät joukon (seurakunnan) mukana
puolustamaan
pahuutta.
Kirjoitus
vaatii siis monessa kohdin kuuliaisuutta nimenomaan
seurakunnalle.
Vähän edempänä kirjoituksessa kehoitetaan kuitenkin
kuuntelemaan
"enemmän Luojaa kuin luotua". Tätä ei voi tulkita
muuten
kuin että kirjoitus pitää seurakuntaa Luojana. Seurakuntaan
uskominen
on kuitenkin juuri ihmisjoukkoon eli luotuihin uskomista.
Se
on epäjumalan palvontaa ja lahkouskoa. Kirjoitus varoittaa, että
uskonelämässään
harhaan joutunut voi alkaa "nähdä Jumalan
valtakunnan
halpana". Mielestäni olisi aiheellisempaa varoittaa, että
harhaan
joutunut saattaa alkaa nähdä seurakunnan Jumalan
valtakuntana,
erehtymättömänä joukkona. Silloin ei uskota enää
Jumalaan
vaan ihmisiin, eli ollaan aivan kuten mikä tahansa
epämääräinen
lahko tai kultti.
Toinen
huolestuttava piirre on se, että kirjoitus toteaa eri mieltä
olevien
perustelevan kantojaan järkevästi ja hakevan perusteita
Raamatusta,
mutta ei anna tälle mitään arvoa. Kirjoitus ei kehoita
peilaamaan
eri mieltä olevien ajatuksia Raamattuun, kuten
kristinuskossa
on tapana. Se ei totea, että väärässä olijan tunnistaa
epäraamatullisista
mielipiteistä, vaan se toteaa että väärässä olijan
tunnistaa
siitä, että he "rikkovat yhteisen rakkauden", eli siitä
että he
ovat
eri mieltä seurakunnan kanssa. Jälleen siis seurakunnan kanta on
tärkeämpi
mittari kuin Raamattu.
Liike
on valinnut selvästi toisen tien kuin uskonpuhdistaja Martti
Luther.
Hän kun totesi aikanaan: "Ellei minua saada vakuutetuksi
Raamatun
todisteiden ja selvien järkisyiden avulla - paaviin ja
kirkolliskokouksiin
yksinään en luota, koska on tunnettua, että ne ovat
monta
kertaa erehtyneet ja puhuneet ristiin - niin esittämäni
raamatunkohdat
vakuuttavat minut. Olen sidottu Jumalan sanaan."
Sama
Luther totesi yhteisestä rakkaudesta, että "kirottu olkoon
sellainen
yhteinen rakkaus, jonka tähden on asetettava Jumalan sana
vaaralle
alttiiksi". SRK tahtoo nyt pää-äänenkannattajansa voimalla
olla
nyt siis menemässä täysin päinvastaiseen suuntaan, korottamalla
seurakunnan
yhteisen rakkauden tärkeimmäksi ohjenuoraksi ja
halveksimalla
Raamattua ja järkisyitä.
Kirjoitus
kehoittaa monessa kohdin uskomaan "niin kuin ennenkin". Se
sopii
hyvin seurakuntauskoon. Kristinuskoon se ei taas sovi.
Kehoittiko
Jeesus aikalaisiaan uskomaan kuten ennenkin? Ei. Hän
sanoi
uskovaisille opetuslapsilleenkin, että "Ellette käänny ja
tule
lasten
kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan". Jeesuksen
ajan
juutalaiset
fariseuksineen uskoivat kovasti olevansa niitä parhaita
uskovaisia,
Jumalan lasten etujoukkoa. Sanoiko Jeesus heille
Päivämiehen
tyyliin, että "on tärkeää, että uskomme kuten ennenkin"?
Ei
tainnut sanoa. Siksi meidänkään ei pitäisi pyrkiä siihen, vaan
meidän
pitäisi pyrkiä etsimään totuutta.
Kirjoitus
liputtaa myös loppupuolella henkiopin puolesta, joka on ihan
vastakin
liikkeen toimesta virallisesti julistettu harhaopiksi. Miksi
liikkeen
johto on kaksinaamainen, ei kai se ole kristillisen etiikan
mukaista?
Ainakaan minä en ole lukenut Jeesuksen kehoittamaan
kaksinaamaisuuteen.
Kirjoitus kannattaa henkioppia puhumalla
"eksyttävästä
hengestä". Silloin eri tavalla ajattelevan mielipiteitä ei
tarvitse
peilata Raamattua vasten vaan ne voidaan kuitata "eksyttävänä
henkenä"
jonka tuntee siitä että "se rikkoo yhteistä rakkautta".
Silloin
ollaan
taas siinä lahkomaisessa mielivallassa, jossa sinä olet väärässä
koska
olet eri mieltä meidän oikeassa olevien kanssa.
Kirjoitus
esittää eri mieltä ajattelemisen tarttuvana tautina, silloinkin
kun
eriävä mielipide voi olla perusteltavissa Raamatulla. Kirjoitus
antaa
siunauksensa sille, että "erimielisten" luona ei kannata
kyläillä.
Lopuksi
kirjoitus vielä korostaa, että eri mieltä olevia tulee "hoitaa
armossa
ja totuudessa". Kaikki lestadiolaiset tietävät millainen kaiku
on
tällä sanalla "hoito". Puimatantereen puhdistaminen
raamatullisuudesta
olisi se seuraava looginen askel tällä
lahkoistumisen
tiellä.
Tällaisten
kirjoitusten äärellä hirvittää kulkea tämän joukon mukana,
jota
johtavat itsensä jumalaksi korottaneet epäjumalan palvelijat.
Uskovainen
Sanoitit ajatukseni. Seurakunnasta ja sen yksimielisyydestä on muotoutunut kultainen vasikka. Tämä vastine tulisi lähettää jokaiselle srk:n johtokuntaan kuuluvalle ja päivämiehen toimitukseen opiksi, neuvoksi ja ojennukseksi.
VastaaPoistaTodella hyvä kirjoitus. Tästä se jälleen kerran näkee, mitä seuraa siitä, kun hoitokokouksiin ja sen aikaiseen opetukseen ei ole tehty pesäeroa. Siellä täällä näkee näitä ihmismielen mukaan rakennettuja kirjoitelmia. Onneksi nykyään on netti, jonka vuoksi eri tavalla ajattelevat saavat äänensä välittömästi kuuluviin. Vanhoillislestadiolaisuuteen kelpaa ilmeisesti sellainen ihminen, joka on laittanut aivonsa narikkaan ja seuraa laumaa vaikka kaivoon. Ajattelu ei myöskään lakkaa siihen, että ihminen vaikenee. Mutta Jumala on luonut meidät ajatteleviksi olennoiksi. Kirjoitus edustaa vaarallista fundamentalismia ja joukkouskoa. Toivottavasti jokainen vl, joka tunnistaa vaaran, sanoutuu irti tällaisista näkemyksistä.
VastaaPoistaSosiaalipsykologi
kijoitus oli kammottava. aivan jäkyttävällä tavalla yhdisteltiin asioita.ääneen valitin kun sitä luin.pahalta alkaa näyttämään jos tuonkaltainen ajattelu tarttuu vanhoillislestadiolaisiin puhujiin,todennäköisesti näin tulee tapahtumaan,koska päivämiestä luetaan kuin raamattua.Vaikkakin on olemassa onneksi vielä myös raikkaasti ja puhtaasti saarnaavia puhujia.
VastaaPoistatarkennus: päivämiehen teksti oli kammottava.ei tämä blogiteksti.:)
VastaaPoistaKiitos blogistille.
VastaaPoistaHyvä ja selkeä kirjoitus, täyttä asiaa.
Ehdotuksia kommenteissa oli, että lähetetään vastine SRK:n johtokuntaan ja Päivämiehen toimitukseen. Mitä se auttaisi?
Ne kaivoon perässä kävelijät tämän kirjoituksen tarvitsee.
He, jotka viikottain sanan selitys peliä seuratuvissa aivot narikassa kuuntelevat, eivätkä vahingossakaan eksy esim. tälle blogistin sivuille.
Kuinka ne tavalliset ihmiset saataisiin ajattelemaan ja lukemaan muutakin kuin PM:stä?
Kiitos erittäin hyvästä pohdinnasta. Nyt voin muistaa väärinkin ja oikaiskoon joku, jos on tarvetta, mutta muistelen Lutherin joskus sanoneen asiasisällöltään (ei siis ollut välttämättä juuri seuraavilla sanoilla tarkasti) näin: Kun sielunvihollinen huomaa, että hänen valheensa on paljastettu, hän alkaa ensimmäisenä saarnauttamaan yhteisestä rakkaudesta.
VastaaPoistaLestadiolaisuus on suvussa kulkeva, ja sukuja ja ihmissuhteita rikkova elämäntapa. Ollaan ajallista elämää ajatellen todella huolestuttavalla mallilla jos uskonnollisen liikkeen lehti antaa jo rivien välissä kyläilykieltoja, luopiosukulaisten karttamiseen kannustaa suomessa vain jehovan todistajat.
VastaaPoistaToki vl-lestadiolaisuudessa on sydämmen uskovia ja suurin osa on tavallista hyväntahtoista väkeä mutta liikkeen organisoitunut johto elää yhä vanhojen opillisten kriteerien jälkeen. Esim. Ranualla käydessäni mietin kuinkahan suuri osa seuraväestä olisi uskovaisia -70 luvun kriteerien perusteella. Ranualla oli kuultavissa seurapuheissakin useammalisia äänenpainoja. Hyvin jyrkkää ja lakihenkistä pietismiin perustuvaa elämäntapa uskoa oli saarnoissa,
Oli myös pappi joka saarnasi näin, "ei Jumala teitä kurita vaan teidän maalliset isänne".